Monday, 11 May 2015
Jangan Tertipu dengan Diri Sendiri
JANGAN TERTIPU DENGAN DIRI SENDIRI
Sekali lagi, marilah kita sentiasa membuat penilaian semula terhadap amal2 kita semua.
Amalan kita menepati apa yang diajar oleh Pencipta sekalian alam dan dilakukan secara ikhlas atau sebaliknya?
Keselesaan semata-mata ketika beramal belum tentu diredhai oleh Allah SWT Pencipta kita semua.
Renungkanlah apa yang disimpan untuk kita semua oleh Ibnu Atha'illah ini:
مِنْ جَهْلِ المُرِيْدِ: أَنْ يُسِيْءَ الْأَدَبَ، فَتُؤَخَّرَ الْعُقُوْبَةُ عَنْهُ، فَيَقُوْلَ: لَوْ كَانَ هَذَا سُوْءَ أَدَبٍ لَقَطَعَ الْإِمْدَادَ، وَأَوْجَبَ الْإِبْعَادَ؛ فَقَدْ يَقْطَعُ الْمَدَدَ عَنْهُ مِنْ حَيْثُ لاَ يَشْعُرُ، وَلَوْ لَمْ يَكُنْ إِلاَّ مَنْعُ الْمَزِيْدِ. وَقَدْ يُقَامُ مَقَامَ الْبُعْدَ وَهُوَ لاَ يَدْرِي، وَلَوْ لَمْ يَكُنْ إِلاَّ أَنْ يُخَلِّيَكَ وَمَا تُرِيْدُ.
Di antara kebodohan murid adalah, apabila dia tidak berlaku sopan sedangkan hukumannya ditangguhkan dan dia berkata:
“Seandainya ini adalah kesalahan pastilah terputus pertolongan dan layak dinafikan (dijauhkan)”
Barangkali pertolongan buatnya dihentikan tanpa dia sedari, walau pun dalam bentuk tiada pertambahan.
Barangkali ia dinafikan (dijauhi) tanpa dia mengerti, walau pun berupa membiarkan diri dan apa yang dinginkan.
It is ignorance on the part of the novice (murid) to act improperly, and then, his punishment being delayed, to say, "If this had been improper conduct, He would have cut off help (imdaad) and imposed exile (i'aad)."
Help (al-madad) could be cut off from him without his being aware of it, if only by blocking its increase (al-mazeed).
And it could be that you are made to abide at a distance (al-bu'd) without your knowing it, if only by His leaving you to do as you like
Ustaz Hasanuddin Mohd Yunus
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment