Tuesday 4 September 2012

DiRantai Ke Syurga?



DIRANTAI KE SYURGA?


Dirantai Ke Syurga?

Satu peringatan yang amat menarik daripada Prof Madya Ustaz Hasanuddin Mohd Yunus. 

Adakah rantai yang mengikat kita ini masih kukuh, atau telah longgar, atau telah putus. Adakah kita antara hamba-hambaNYA yang diseret
 rantai menuju ke syurga? Betapa kasihnya Pencipta pada hamba-hambaNYA. Kukuhkan ikatan dengan Pencipta kita.


Nak Ke Syurga Pun Sampai Dipaksa?

Manusia memang pelupa, zalim (ظلوما) dan jahil (جهولا). Pemurahnya Allah sehingga dia memperkenalkan bebarapa ketaatan untuk merapatkan kita denganNya.

Ketaatan itu diwajibkan agar kita kekal rapat denganNya.

Sepatutnya tidak perlu diwajibkan, kitalah yang kena mengejar Allah S.W.T agar kita rapat denganNya. Malang, walau diwajibkan, kekadang kita tetap tidak menyahutnya dengan baik.

Allah wajibkan kita berdakwah, supaya kita makin rapat denganNya. Tapi malang, kekadang kita tidak bersungguh-sungguh berdakwah.

Allah wajibkan kita untuk merancang dalam dakwah ini, supaya kita makin rapat denganNya. Tapi malang, kekadang kita tidak bersungguh-sungguh merancang dalam dakwah ini.

Allah wajibkan kita untuk berkorban dalam dakwah ini, supaya kita makin rapat denganNya. Tapi malang, kekadang kita tidak sanggup berkorban dalam dakwah ini.

Allah wajibkan kita untuk tidak menangguh-nangguh kerja dalam dakwah ini, supaya kita makin rapat denganNya. Tapi malang, kekadang kita kerap menangguh-nangguh kerja dalam dakwah ini.

Bila kita rapat kepadaNya, kita akan di buka jalan ke syurga. Bila kita menjauhkan diri dariNya, bererti kita menjauhkan diri dari syurgaNya.

Malulah kita, nak ke syurga pun terpaksa diherit dengan rantai.......

Mari kita renung bisikan Ibnu Athaillah dalam perkara ini:

عَلِمَ قِلَّةَ نُهُوْضِ العِبَادِ إِلَى مُعَامَلَتِهِ، فَأَوْجَبَ عَلَيْهِمْ وُجُوْدَ طَاعِتِهِ، فَسَاقَهُمْ
إِلَيْهِ بِسَلَاسِلَ الإِيْجَابِ، عَجِبَ رَبُّكَ مِنْ قَوْمٍ يُساَقُوْنَ إِلَى الجَنَّةِ بِالْسَّلاَسِلِ.

Allah mengetahui kurang semangatnya hamba-hambaNya dalam berurusan denganNya, maka Dia mewajibkan siri ketaatan hambaNya kepadaNya. Maka maralah mereka kepadaNya dengan dorongan rantai kewajipan.

Maka hairanlah tuhanmu terhadap satu kaum, yang menuju ke syurga dengan rantai yang mengherit mereka ke sana.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...