Tuesday 18 September 2012

Tertutup dari maksiat dan Tertutup dalam maksiat





Memang kita ada dianjur berdoa, untuk mohon agar ditutup maksiat, kelemahan dan kesalahan kita, bila kita terlanjur.

Tetapi, bagi hamba-hambaNya yang tertentu, tumpuan doa mereka lebih kepada agar lansung terhijab, terlindung sehingga dia 
tidak berpeluang langsung bermaksiat.

Bagi ulama', pendakwah dan murabbi yang memang sudah tidak pernah melakukan maksiat; percayalah, walau sekadar bercita-cita untuk bermaksiat adalah sebahagian dari maksiat itu sendiri.

Kita kena cepat padam walau ia sekadar حديث النفس bicara dan lintasan hati. Kerana ia mungkin sahaja bertukar menjadi niat dan azam. Kearah terlanjur pada perbuatan pula.

Bagi ulama', pendakwah dan murabbi yang masih tak sengaja melakukan maksiat; sekali sekala terlepas, mohonlah ampunan Allah S.W.T selalu.

Mohonlah keaiban itu terus dilindungi Allah S.W.T. Malah pertingkatkan doa kita, agar kita langsung menjadi hamba-hambaNya yang bebas dari melakukan sebarang maksiat dalam hidup ini.

Ketahuilah, memang malu dan tidak bagus kalau masyarakat tahu yang kita ulama', pendakwah dan murabbi , masih ada buat maksiat.

Tetapi merasa malu dan takut apabila Allah S.W.T sendiri yang Maha Berkuasa itu tahu dan nampak kita bermaksiat.....tentunya kesannya lebih besar dari terdedahnya rahsia kita itu kepada masyarakat awam.


Ibnu Athaillah mengingatkan kita:

السَتَّرُ عَلَى قِسْمَيْنِ: سَتْرٌ عَنِ المَعْصِيَةِ، وَسَتْر فِيْهَا: فَاْلعَامَّةُ يَطْلُبُوْنَ مِنَ اللهِ تَعَالَى السَتَّرَ فِيْهَا؛ خَشْيَةَ سُقُوْطِ مَرْتَبَتِهِمْ عِنْدَ الْخَلْقِ، وَالْخَاصَةُ يَطْلُبُوْنَ مِنَ اللهِ الَستْرَ عَنْهَا؛ خَشْيَةَ سُقُوْطِهِمْ مِنْ نَظَرِ المَلِكِ اْلحَق

Tutupan (dari aib) ada dua: tertutup dari maksiat dan tertutup dalam maksiat. Orang awam meminta kepada Allah agar ditutupi ketika bermaksiat, agar tidak jatuh imejnya di khalayak awam. Namun golongan Khas (yang menyuci diri) meminta kepada Allah agar ditutupi dari melakukan maksiat kerana bimbang dan takut jatuhnya mereka dalam Pemerhatian Yang Maha Penguasa lagi Benar

Veiling (as-sitr) is of two kinds: veiling of disobedience, and veiling in it. Common people seek Allah's veiling in disobedience out of the fear of falling in the rank amongst mankind. The elect seek the veiling of disobedience out of the fear of falling from the sight of the Real King.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...