Tuesday 11 June 2013

Merasakan kehadiran Allah swt

Merasakan kehadiran Allah swt





Dalam kesibukan kita mengurus diri, keluarga, pelajaran, perniagaan atau kerjaya; mari kita terus mengemaskan hubungan kita dengan Allah S.W.T

Cabaran-cabaran yang kita lalui di tempat kerja, alam perniagaan itu, semuanya mesti kita rasakan kehadiran Ilahi di situ.

Kalau sedetik atau dalam tempoh yang lebih lama dari itu, kita melupakan Allah dalam urusan kita; pernahkah kita memperuntukan masa untuk mencela kealpaan kita itu.

Mereka yang sentiasa merapatkan hubungan dengan Allah S.W.T tanpa meninggalkan kerja-kerja utama lain, akan sentiasa melayan "kerisauan" mereka sebaik mereka teringat yang mereka melupakan Allah S.W.T ketika melaksanakan kerja mereka.

Walau sibuk mana sekali pun, walau gawat mana, walau cemas mana ATAU walau manis mana, walau lazat mana sekali pun; setiap tarikan dan hembusan nafas mereka; mereka tidak melupakan Allah S.W.T.



إِنَّمَا يَسْتَوْحَشُ العِبَادُ وَالزُّهَادُ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ: لِغَيْبَتِهِمْ عَنِ اللهِ فِي كُلِّ شَيْءٍ، فَلَوْ شَهِدُوْهُ فِي كُلِّ شَيْءٍ لَمْ يَسْتَوْحِشُوْا مِنْ شَيْءٍ.

Sesungguhnya apa yang merisaukan para abid dan ahli zuhud hanyalah apabila mereka hilang dari merasakan kehadiran Allah dalam semua urusan. Kalaulah mereka dapat “menyaksikan” kehadiran Allah dalam semua perkara; maka hilanglah kerisauan mereka

The devotees (al-'ubbaad) and the ascetics (az-zuhhaad) are alienated from everything only because of their absence from Allah in everything. For had they contemplated Him in everything, they would not have been alienated from anything.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...