Tuesday 27 May 2014

Apabila berbicara...


TERKAKU BICARA?

Kalau kita terlalu menekankan slogan jagalah kedudukan kita di hadapan khalayak dan sentiasa bimbang terlalu berfikir untuk menutup-nutup aib kita; percayalah dia akan menjadi sesuatu yang tidak bagus dalam hidup kita.

Kita akan lebih mudah menyalahkan orang, walhal kita sama atau lebih teruk dari orang lain dalam melakukan kesalahan.

Kita akan cepat dan mudah membela diri, walau kita memang ada kelemahan dan ada buat silap….

Percayalah Allah S.W.T akan menutup aib kita bila kita ikhlas untuk lari dan sentiasa untuk meninggalkan dari melakukan aib itu.

Percayalah Allah S.W.T akan menutup aib kita bila kita merasakan kelebihan kita, ketika berbicara, itu semua datang dari Allah S.W.T.

Sebagai bapa atau suami, pemimpin, sebagai guru, sebagai pegawai tinggi mahupun sebagai murabbi; rasakanlah, apabila kita berbicara, Allahlah yang mengatur lidah kita.

Ilmu yang hendak disampaikan milik Allah, berita yang hendak disampaikan dalam pengetahuan Allah. Malah keputusan atau arahan yang hendak dikeluarkan juga ada kaitan dengan Allah.

Ketika itu, kita tidak takut dengan kelemahan dan keaiban yang memang ada pada kita yang sedang kita baiki itu….

Ibnu Athaillah pernah membuka rahsia ini:

مَنْ عَبَّرَ مِنْ بِسَاطِ إِحْسَانِهِ أَصْمَتَتْهُ الإِسَاءَةُ، وَمَنْ عَبَّرَ مِنْ بِسَاطِ إِحْساَنِ اللهِ إِلَيْهِ لَمْ يَصْمُتْ إِذَا أَسَاءَ.

Barang siapa yang berbicara dalam keadaan memandang kebaikan dirinya; dia akan terdiam (bila melihat) oleh kesalahannya. Sedangkan sesiapa yang berbicara kerana memandang kebaikan Allah kepada dirinya, maka ia tidak akan terdiam walaupun ada melakukan kesalahan.

He who holds forth from the standpoint of his own virtuous behavior will be silenced by his behavior toward Allah; but he who holds forth from the standpoint of Allah's virtuous behavior toward him will not be silenced when he misbehaves.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...