Tuesday 27 May 2014

ERTI KEMERDEKAAN RUBAIE IBNU A'MIR


PESANAN 2 HARI KEMERDEKAAN KE 56

Wahai para pemimpin, pengarah, pengurus, ketua keluarga, pengerusi, guru, CEO dll, berkenalanlah dengan Rubaie ibnu A'mir ربعي بن عامر ketika berhadapan dengan Rustam dalam peperangan Qadisiyah.

Pemimpin musuh tidak menyangka dia adalah ketua dalam organisasi tentera Islam yang mengalahkan mereka. Kelihatan mereka semua sama. Seolah-olah ketua mereka adalah "PENCIPTA" mereka sendiri.

Tuntutan organisasi sahaja yang menagih adanya jawatan.

Ketika ditanya apa yang mendorong mereka untuk datang berperang.

Jawapan mereka sangat jelas iaitu, Allah menghantar mereka untuk:

1. Mengeluarkan hamba-hambaNya dari terus menyembah sesama hamba kepada menyembah Allah S.W.T yang Maha Esa

2. Mengeluarkan hamba-hambaNya dari kesempitan dunia kepada kehidupan yang memanjang sampai Akhirat. Ramai di kalangan manusia lupa dan terus menyangka hidup hanya di dunia sahaja; tiada kehidupan selepas itu.

3. Mengeluarkan hamba-hambaNya dari kezaliman agama kepada keadilan Islam. Agama tidak sepatutnya mengongkong penganutnya dan menyusahkan mereka. Nikmatilah keadilan, kebebasan, ketenangan, kebahagian yang dibawa oleh Islam.

Lantas kami menunggu janji Allah S.W.T setelah kami mengusahakan dan memperjuangkan apa yang Allah perintahkan kepada kami.

ITULAH ERTI "KEMERDEKAAN" YANG DIBAWA OLEH PEMIMPIN ISLAM SEPERTI RUBAIE IBNU A'MIR ربعي بن عامر

قصّة ربعي بن عامر مع رستم ذكرها ابن كثير في (البداية و النهاية/الجزء السابع/غزوة القادسية

فقالوا له: ما جاء بكم؟

فقال: الله ابتعثنا لنخرج من شاء من عبادة العباد إلى عبادة الله، ومن ضيق الدنيا إلى سعتها، ومن جور الأديان إلى عدل الإسلام، فأرسلنا بدينه إلى خلقه لتدعوهم إليه، فمن قبل ذلك قبلنا منه ورجعنا عنه، ومن أبى قاتلناه أبدا حتى نفضي إلى موعود الله

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...