Tuesday 27 May 2014

Doa Nabi Yusuf a.s. dan Bumi Mesir





Semoga doa Nabi Yusuf A.S hangat kembali dengan kita beramai-ramai mengulanginya kembali.


فَلَمَّا دَخَلُوا عَلَىٰ يُوسُفَ آوَىٰ إِلَيْهِ أَبَوَيْهِ وَقَالَ ادْخُلُوا مِصْرَ إِن شَاءَ اللَّهُ آمِنِينَ [١٢:٩٩] 

Maka ketika mereka (Nabi Yaakub dan keluarganya) masuk (ke Mesir)
menemui Yusuf, Yusuf segera menyambut serta memeluk kedua ibu bapanya, sambil berkata: "MASUKLAH KAMU KE NEGERI MESIR, insya Allah kamu berada di dalam aman.

وخرج يعقوب وأهله إلى "مصر" قاصدين يوسف، فلما وصلوا إليه ضمَّ يوسف إليه أبويه، وقال لهم: ادخلوا "مصر" بمشيئة الله، وأنتم آمنون من الجهد والقحط، ومن كل مكروه

Kerinduan kita kepada kegemilangan Mekah, Madinah, Al-Aqsa; Syam termasuk Damsyik, Bagdad (Kuffah dan Basrah), Mesir meluap-luap.....

Peritiwa jatuhnya Majusi dan Rom sangat mengagumkan kita.

Dendam penganut Majusi melanda bumi Parsi. Namun dari bumi Parsi dan arah timurnya, kebangkitan ummat Muhammad S.A.W yang sebenar semakin hampir.

Bumi Khurasan sebagai contoh, akan bertembung dengan Yahudi dari arah sana. Selama ini, kita seolah-olah tidak perasan kewujudan mereka di sana.

Pejuang agama pewaris sebenar perjuangan Nabi S.A.W akan membongkar penipuan mereka selama ini atas nama Syiah. Kita muliakan semua para sahabat; sebagaimana kita muliakan A'isyah R.A begitu juga kita muliakan Ali R.A.

Kita bersabar menerima perbezaan. Kita kena bijak mengurus perbezaan.

Kita tidak boleh hanyut dengan perbezaaan sehingga menguntungkan golongan kafirin.

Mengkafirkan Saidina Abu Bakr R.A, Saidina Ali R.A atau menyebut-nyebut kononmya kezaliman Muawiyah R.A, Yazid R.A dll adalah sangat tidak bijak.

Kita juga perlu memerdekakan diri dari golongan yang bertopengkan "liberal". Satu gerakan yang melihat kelunakan Islam dan menggunakannya untuk menghancurkan Islam itu sendiri.

Janganlah alasan untuk mendampingi mereka atau berdakwah dengan mereka, memenangi hati mereka, menghalalkan bersepakat untuk menjatuhkan golongan Islam yang "tak senonoh"; berilah seribu alasan sekalipun, jangan ada di kalangan kita yang sanggup membiarkan Islam terungkai dari buminya sendiri.

Kelunakan Islam satu perkara, ketegasan Islam pula satu perkara yang lain, yang perlu dijaga.

Mempertahankan "bumi Mesir" tanda mempertahankan kebangkitan Islam kembali. Membiarkannya bererti membiarkan gerhana Islam berpanjangan....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...