Monday 30 November 2015

Hanya Ulul Albab yang mampu mengambil pengajaran - Ustaz Hasanuddin Mohd Yunus

gambar hiasan


HANYA ULUL ALBAB YANG MAMPU MENGAMBIL PENGAJARAN

Allah SWT akan mengurniakan HIKMAH kepada sesiapa yang dia kehendaki. 

Barangkali ada yang mengetahui pelbagai perkara tetapi gagal meletakkan apa yang diketahui pada tempatnya. Maka dia mengeluarkan pendapat dan hukum secara tidak bijaksana.

Sesiapa yang bergabung “ilmu” dan “hikmah” yang dikurniakan Allah kepadanya, akan terbuka seribu kebaikan kepadanya. Walau ada musuh yang cuba menjatuhkannya atau menangkapnya.

Lebih malang, kalau kita pula tidak bersama-sama mempertahankan ulama’ dan institusinya.

Kita tidak berkawan, kita tidak mahu pelajari darinya malah kita bersama-sama, beramai-ramai memberi tekanan kepada ulama’ dan para pejuang agama Allah SWT.

يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَن يَشَاءُ ۚ وَمَن يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا ۗ وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ [٢:٢٦٩

Allah memberikan Hikmah kebijaksanaan (ilmu yang berguna) kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut aturan yang ditentukanNya). Dan sesiapa yang diberikan hikmah itu maka sesungguhnya ia telah diberikan kebaikan yang banyak. Dan tiadalah yang dapat mengambil pengajaran (dan peringatan) melainkan orang-orang yang menggunakan akal fikirannya.

Dalam keadaan lain; kita tidak mahu pula ulama' mengampu para pemimpin.

Kita pula cuba berlapang dada tanpa prasangka, sekiranya umara' yang mencari dan merujuk kepada ulama' dalam keadaan ulama' menyedari batasannya.


USTAZ HASANUDDIN MOHD YUNUS

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...