Monday 30 November 2015



Kekuatan seorang Murabbi pada hatinya. Dari hatinya akan menerbitkan Iman yang mendalam, akhlak yang sangat mulia.

Akhirnya dia akan menjadi pejuang agama Allah SW.T; dari seorang pendakwah dan berakhir sebagai seorang yang sanggup atau benar-benar syahid pada jalanNya.

Proses tarbiyah kelihatan kerap mengulangi hati, hati dan hati. Penekanan terhadap ilmu masyarakat, pengurusan dan pentadbiran, politik dll sesuatu yang ditekankan juga. Namun isu hati tetap menjadi tumpuan sepanjang zaman.

Murabbi yang hebat dan memiliki hati yang hebat akan melahirkan orang-orang yang hebat di sekelilingnya. Dia akan melahirkan pemimpin-pemimpin yang memiliki hati yang turut bercahaya.

Kekadang kita risau adakah kita dan anak buah kita memiliki hati yang dimaksudkan.

Ayuh merayulah kepada Allah S.W.T dan berusahalah untuk meresapkan cahaya Ilahi masuk ke dalam hati kita dan orang yang kita pimpin. Doa kita saban pagi dan petang:

واملأها بنورك الذي لا يخبو

Setiap kali melafazkan doa yang dicipta oleh Imam Al Banna ini, cuba bayangkan apa maksud kata-kata guru kita Ibnu Athaillah pula:

أَنَارَ الظَوَاهِرَ بِأَنْوَارِ آَثاَرِهِ، وَأَنَارَ السَرَائِرِ بِأَنْوَارِ أَوْصَافِهِ؛ لِأَجِلِ ذَلِكَ أَفَلَتْ أَنْوَارِ الظَوَاهِرِ، وَلَمْ تَأْفَلْ أَنْوَارِ القُلُوْبِ وَالسَّرَائِرِ؛ وَلِذَلِكَ قِيْلَ:" إِنَّ شَمْسَ النَّهَارِ تَغْرُبُ بِاللَّيْلِ، وَشَمْسَ القُلُوْبِ لَيْسَتْ تَغِيْبُ ".

Sesungguhnya Allah menerangi alam zahir dengan cahaya makhlukNya (kesanNya), dan menerangi alam batin dengan cahaya sifatNya.

Oleh itu cahaya alam zahir akan terbenam (hilang). Sementara cahaya hati dan alam batin tidak akan terbenam.

Kerana itu ada pepatah: “Sesungguhnya matahari siang terbenam kala malam, namun matahari hati tidak akan kunjung terbenam”

He illumined exterior phenomena (adh-dhawaahir) with the lights of His created things (aathaar); and He illumined the innermost hearts (as-sara'ir) with the uncreated lights of His attributes (bi-anwaar awsaafihi). For that reason, the lights of exterior phenomena set, whereas the lights of hearts (al-quloob) and of the innermost hearts (as-saraa'ir) do not set. That is why it is said:

"Verily, the sun of the day sets at night, but the Sun of the hearts (shams al-quloob) never sets!"

Kita mahu diri kita dan mereka yang bersama kita, memiliki hati yang kekal bercahaya ketika memimpin diri, keluarga dan ummah.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...