Monday 30 November 2015

Jangan Perkecil Amalan Orang lain


JANGAN PERKECIL AMALAN ORANG LAIN

Apabila kita melakukan ketaatan; kita wajar bergembira dan bersyukur kepada Allah. 

Gembiranya kita, bukan kerana kita mampu melaksanakannya. Atau kita berjaya melawan hawa nafsu yang cuba menghalang kita mengerjakannya.

Tetapi, gembiranya kita, kerana dengan Rahmat dan Kelebihan Allah S.W.T lah, maka kita dipilih untuk mencipta kejayaan dalam beramal.

Siri-siri kejayaan yang kita cipta, adalah sesuatu yang diatur oleh Allah S.W.T dan dia yang menentukan kejayaan itu di tangan kita.

Dia yang mengatur begitu. Bukan kerana kekuatan dan kelebihan dari kita. Tidak! walau secebis pun bukan dari kita.

Maka berhati-hatilah dalam menilai amalan dan pengorbanan saudara-saudara kita pula.

Di sebalik amalan mereka ada tangan-tangan Allah yang mengatur kejayaan amalan mereka. Jangan kita perkecil amalan orang lain ya.......

لاَ تُفْرِحْكَ الطاَعَةُ لِأَنَّهَا بَرَزَتْ مِنْكَ، وَافْرَحْ بِهَا لِأَنَّهَا بَرَزَتْ مِنَ اللهِ إِلَيْكَ؛ { قُلْ بِفَضْلِ اللهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذَلِكَ فَلْيَفْرَحُوْا هُوَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُوْنَ يونس:58

Janganlah ketaatanmu membuatmu gembira semata-mata engkau mempu melaksanakannya, tetapi bergembiralah lantaran ketaatan itu merupakan kurnia Allah kepadamu. “ katakanlah, dengan kurnia Allah dan rahmatNya maka bergembiralah dengannya, Itu lebih baik dari apa yang dikumpulkan”

Let not obedience make you joyous because it comes from you, but rather, be joyous over it because it comes from Allah to you. "Say: In the grace of Allah and in His mercy, in that they should rejoice. It is better than that which they hoard." [Quran 10:58,)


Ustaz Hasanuddin Mohd Yunus

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...