Tuesday 17 July 2012

3 bilik

Manusia biasanya, dalam kepala mereka ada tiga bilik tertentu.

Bilik 1. Sibuk dan terkenag dengan sejarah yang telah berlalu. Sedih atau gembira dan berbangga atau menyesal terhadap apa yanh telah berlalu.

Bilik 2. Sibuk dengan isu-isu semasa. Menyalahkan atau berbangga dengan apa yang berlaku atau apa yang dilakukan. Suka beri komentar terhadap apa yang berlaku. Pengkritik sepenuh masa.

Bilik 3. Sentiasa memikirkan masa hadapan dan apa sumbangan dan penyelesaian yang boleh disumbangkan. Bilik ini sangat sempit bagi orang yang berfikiran negatif.

Ayuh besarkan bilik 3 tanpa menafikan bilik 1 dan 2. Jadilah kita penyumbang kepada masa hadapan. Persiapan buat "day after".



Bila bertaubat dan beristighfar, bilik satu kena besarkan. Penuhi rasa menyesal, rasa bersalah, rasa tak patut buat, tuduh diri kita selalu... buang rasa riya', takabbur dan ujub dari bilik ini..




Respon Pembaca :


Pada dinding bilik 1, bilik 2 dan bilik 3 kena ada hiasan peringatan akhirat supaya neraca akhirat sentiasa menjadi pertimbangan kita setiap kali menziarahi bilik2 tersebut.




Bilik 1 ialah bilik ber’sejarah’. Terdapat di dalamnya bahan-bahan antik yang mahal ‘harga’nya pada hari ini. Ada juga bahan-bahan yang tidak diperlukan. Ada juga bahan-bahan yang ada atau tiada, tidak memberi kesan apa-apa. Pemilik kena bijak memilih dan menyusun atur agar bilik ber’sejarah’ ini ada manfaat kepada Pemiliknya. Mohon kepada Maha Pencipta untuk menunjukkan pilihan yang terbaik.
Bilik 2 ialah bilik ‘semasa’ dan menjadi ‘ruang utama’ pemilik rumah. Terdapat pelbagai isu yang perlu diteliti, dihayati, ada yang memerlukan komentar, ada yang lebih baik diam sahaja. Bilik ini perlu di’hias’kan dengan hiasan ‘amal’ yang memberi ‘ketenangan’ kepada pemiliknya dan juga kepada ‘tetamu’ yang hadir.
Bilik 3 ialah bilik ‘wawasan’. Bilik ini hendaklah menjadi ke’utama’an pemilik rumah. Ya, apa wawasan ‘akhirat’ anda?

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...