Tuesday 17 July 2012

Nikmat luar biasa Allah ialah pintu pengenalanNya





Dalam banyak keadaan kita rasa kita tidak layak menerima nusrah Allah, tetapi kita menerimanya jua.

Banyak nikmat luar biasa dari Allah yang kita kecapi, walau kita rasa kita tidak layak menerimanya.

Terselamat dari malapetaka kemalangan jalanraya, belajar di Univ dalam atau luar negara.

Kenaikan pangkat, keuntungan dalam perniagaan, kesihatan, pasangan yang ideal (paling tidak "yang ok"), ibubapa yang solih dan solihah, kita masih seorang muslim dan bersama orang-orang beriman, anak-anak yang berjaya atau ribuan nikmat lain yang sedang kita terima ini.

Nikmat luar biasa ini sebenarnya peluang dari Allah S.W.T buat kita untuk semakin mengenaliNya. Bahasa orang sufi ialah ma'rifatullah. Kita semakin hampir denganNya, kita semakin kenal denganNya selepas menerima nikmat-nikmat tersebut.

Tertanya-tanya kenapa Allah berikan khusus kepada kita nikmat-nikmat itu, sedangkan, amalan dan pengorbanan kita buat agama Allah S.W.T ini terlalu sedikit, tidak setimpal dengan kurniaanNya adalah tarbiyah yang sangat penting buat kita semua.

Ibnu Athaillah ada menyusun dalam ungkapan indahnya, buat mereka yang pandai menghargai nikmat-nikmat luar biasa Allah S.W.T itu:

إِذَا فَتَحَ لَكَ وِجْهَةً مِنَ التَعَرُّفِ فَلَا تُبَالِ مَعَهَا إِنْ قَلَّ عَمَلُكَ؛ فَإِنَّهُ مَا فَتَحَهَا لَكَ إِلَّا وَهُوَ يُرِيْدُ أَنْ يَتَعَرَّفَ إِلَيْكَ، أَلَمْ تَعْلَمْ: أَنَّ التَّعَرُّفَ هُوَ مُوْرِدُهُ عَلَيْكَ، وَالأَعْمَالَ أَنْتَ مُهْدِيْهَا إِلَيْهِ! وَأَيْنَ مَا تُهْدِيْهِ إِلَيْهِ مِمَّا هُوَ مُوْرِدُهُ عَلَيْكَ؟

Jika Allah membuka pintu perkenalanNya denganmu, jangan hiraukan kenapa ia terjadi, walaupun kita merasakan tidak layak kerana sedikitnya amalan kita. Allah membukakannya buatmu kerana Dia sendiri yang ingin memperkenalkan diriNya kepada mu. Tidakkah engkau mengetahui, bahawa perkenalan itu adalah anugerahNya kepada mu sedangkan amalanmu itu adalah sesuatu yang cuba kamu persembahkan kepadaNya. Maka, lihatlah satu perbezaan yang sangat besar, apa yang kamu cuba persembahkan kepadaNya dengan apa yang Allah kurniakan kepadamu?

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...